بر اساس آخرین اخبار رسیده، علی موجانی، رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان کارگاه مطالعات قرآنی در آغاز  با اشاره به مسأله معرفی قرآن در جوامع اروپایی، گفت: شاید اگر در نیم قرن پیش حضور داشتیم و قرار بود در رابطه با قرآن به رسانه‌ها رجوع کنیم با تصاویر و آواهایی روبرو بودیم که قرائت قرآن در جمع مسلمانان را نشان می‌دادند؛ اما امروز نیم قرن پس از آن رویدادها در رابطه با دنیای اسلام، تصاویر و اخبار رسانه‌های غربی رویکرد متفاوتی را نشان می‌دهند.

وی افزود: بیش از آنکه تلاش برای معرفی و شناخت دنیای اسلام و ارتباط با آن باشد، موضوع توجه رسانه‌ها، پرداختن و ساختن تصاویری است که در آن افراد و اشخاصی فاقد هرگونه صلاحیت در علوم اسلامی و بر اساس تعصب و برداشت‌های شخصی آیات قرآن را در اشکال مختلف مطرح کرده و گاه به همراه تصاویری غیرقابل پذیرش از سوی جریان‌های متعصب عرضه می‌دارند.

موجانی ادامه داد: تبلیغات برای تخریب چهره اسلام و معرفی آن به عنوان یک تهدید، امری نیست که بتوان آن را مکتوم کرد. به نظر می‌رسد مسأله مهم آن است که در این فرآیند گسترش اسلام در اروپا، عناصر و ساختارهایی مشارکت جسته‌اند که با روح اسلام و دانش اسلامی کمتر پیوند برقرار کرده و بی‏برای نیست که بخش‌های متعددی از جریانات تندرو و افراطی در دنیای اسلام ریشه اروپایی داشته و اشخاصی همچون «جان جهادی» مبلغ این نوع تفسیر از اسلام برای غرب، نمایندگی شده‌اند.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین گفت: کارگاه حاضر، گامی است نخست برای آغاز سلسله گفت‌وگوهایی برای معرفی بیشتر معارف قرآنی و نقش اجتماعی و تأثیرگذار قرآن در زندگانی فردی و نیز جامعه مسلمانان.

وی تأکید کرد: قرآن برای مسلمانان در دنیای امروز فقط در استماع یا قرائت خلاصه نشده است. قرآن حتی در حضور خود از روش‌ها، آواها، هنر و چارچوب‌های علمی استفاده می‌کند. بیان لحن‌ها و صوت‌های متفاوت در قرآن خود نشان از آن است که در هر آیه با هر نوع از قرائت می‌توان پیامی خاص را به لحاظ ارتباط انسانی با مخاطبان برقرار دارد.

در بخش دیگری از این کارگاه محمد عامر، مدرس و برنامه‌ریز اجرایی این کارگاه درباره مسأله ارتباط قرآن با سایر ادیان از طریق داستان‌ها و حکایت‌های مندرج در این کتاب آسمانی به ایراد سخن پرداخت. وی با تأکید بر ویژگی‌های مندرج در اخبار و گزارش‌های موجود در قرآن و مقایسه آن با تورات و انجیل به این نکته اشاره کرد که اصولاً نگاه قرآن در توصیف تاریخ و داستان‌های پیامبران الهی با یک نکته کلیدی و قابل توجه همراه بوده است و آن تأکید بر ضرورت بیش از پیش برای ارتباط میان مطالعه اینگونه از حکایات و داستان‌ها با مسأله عبرت آموزی، شناخت و درک و تحلیل تأثیرگذاری یک پدیده تاریخی بر رویکرد اجتماعی معاصر بود.

محمد عامر با بیان اینکه قرآن به صورتی متفاوت به ذکر داستان‌ها و تاریخ توجه نشان می‌دهد، افزود: قرآن تأکید می‌کند؛ مطالعه تاریخ و اندیشیدن پیرامون امور پیشینیان از آن برای مهم است که می‌تواند ما را با دانشی فراتر برای آگاهی از تجارب تاریخی بشر روبرو سازد و مانع از آن شود که اشتباهات و خطاهای انسانی را تکرار کنیم.

در ادامه این کارگاه  موضوع موسیقی و لحن قرآن با تفکیک مقامات صوت قرآنی از سوی محمد فرج، قاری مصری بیان شد. وی با اشاره به چرایی کاربرد لحن‌های متفاوت برای قرائت قرآن به تأثیر میان آوا و صوت قاری با مخاطب و فضای جلسه توجه نشان داد و با ارایه مثال‌های متنوع کوشید این تفاوت را در معرفی مقام‌های لحن و صوت قرآن عرضه دارد.

بخش دیگری از این کارگاه بحث و گفت‌وگوی حاضران میان مسأله مهم «پیام قرآن» بود. در بخش پایانی کارگاه هم مسأله خوشنویسی و معرفی خطوط قرآنی به عنوان یکی از ویژگی‌های هنری این اثر و تأثیری که استفاده از خطوط قرآنی بر رفتار و روحیه جامعه مسلمان برجای می‌گذارد، مطرح شد.

در این بخش شیخ بیگلو و شوقی شاهین (محقق سوری) با ارایه نمونه‌های مختلف از خطوط قرآنی و چگونگی تحول در این خطوط، به ارایه شیوه نگارش آیات قرآنی پرداختند.



منبع

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*
Website